• Посилання скопійовано

Відображаємо в обліку операцію з продажу товарів нижче від ціни придбання

Якими проведеннями слід відобразити в обліку операцію з продажу товарів нижче ціни придбання? Де такі операції мають бути відображені у фінансовій та податковій звітності?

Порядок визначення бази оподаткування ПДВ у разі постачання товарів/послуг/необоротних активів регламентується ст. 188 ПКУ. Так, з 01.01.2016 р. база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів, але не нижчої від:

ціни придбання таких товарів/послуг;

балансової (залишкової) вартості, розрахованої за даними бухгалтерського обліку станом на початок звітного (податкового) періоду, в разі постачання необоротних активів;

звичайної ціни, в разі відсутності обліку необоротних активів та самостійно виготовлених товарів, послуг.

Для застосування абз. 2 п. 188.1 ПКУ при визначенні звичайної ціни слід керуватися пп. 14.1.71 ПКУ, а саме: звичайна ціна — ціна товарів/робіт/послуг, визначена сторонами договору, якщо інше не встановлено ПКУ. Якщо не доведено зворотне, вважається, що така звичайна ціна відповідає рівню ринкових цін, в той час як ринкові ціни — це ціни, що склалися на ринку ідентичних, а за їх відсутності — однорідних, товарів/робіт/послуг у порівнянних економічних умовах (пп. 14.1.219 ПКУ).

Продаючи товари нижче ціни їх придбання, потрібно бути готовим сплатити суми ПДВ із суми перевищення ціни придбання над ціною продажу за власний рахунок. Для цього слід скласти та зареєструвати протягом 15 к.д. після виписування ПН (абз. 3 п. 201.10 ПКУ), що буде виписана на перевищення, дельту між сумою придбання та сумою продажу. Така ПН не видається отримувачу товарів (покупцю) й у разі прострочення терміну її реєстрації в ЄРПН штрафу не буде (п. 120-1.3 ПКУ). Але за таке прострочення може бути застосовано адміністративний штраф (170 грн) згідно зі ст. 163-1 КУпАП.

Така ПН матиме низку особливостей:

  • у верхній лівій частині має бути позначка «Х» та тип причини 15;
  • графа 2 «Дата виникнення ПЗ» має бути заповнена датою виникнення ПЗ за «першою подією»;
  • графа 3 «Номенклатура товарів/послуг постачальника (продавця)» заповнюється словами «перевищення ціни придбання над фактичною ціною постачання товарів/послуг, указаних у ПН № __».

У декларації з ПДВ такі ПН відображаються в загальному порядку в рядках 1.1 чи 1.2.

Щодо бухобліку та відображення таких операцій у фінансовій звітності, то тут є певні нюанси. Нарахування податкових зобов'язань з перевищення ціни придбання над фактичною ціною в бухгалтерському обліку відображається проведенням Д-т 949 К-т 641/ПДВ.

У контексті фінансової звітності жодних нюансів у таких операціях немає:

  • загальна сума доходу відображається в кредитовому сальдо за рах. 702 із відображенням цієї суми в ряд. 2000 «Чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг)»,
  • ціна придбання без ПДВ — в ряд. 2050 «Собівартість реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг)»,
  • а сума ПДВ (у складі перевищення ціни придбання над ціною постачання) — в ряд. 2180 «Інші операційні витрати».

Приклад. ТОВ А реалізувало товари оптом за ціною, нижчою від ціни придбання. Складено видаткову накладну 15.02.2016 р. на суму 18000,00 грн, у т. ч. ПДВ — 3000 грн. На балансі підприємства ці товари обліковують на суму 56000,00 грн. Усі проведення мають бути датовані єдиною датою — 15.02.2016 р. Відображення у бухгалтерському обліку показано в таблиці.

Таблиця

Відображення у бухгалтерському обліку операцій реалізації товарів нижче від ціни придбання


з/п
Зміст господарської операції Бухгалтерський облік Сума,
грн
Коригування фінрезультату до оподаткування
Д-т К-т Збільшення Зменшення
1. Відвантажено товар 361 702 18000
2. Нараховано ПЗ з ПДВ 702 641/ПДВ 3000
3. Донараховано ПДВ на суму перевищення і списано на витрати
(56000 - 15000) х 20% = 8200
949 641/ПДВ 8200

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Автор: «Дебет-Кредит»

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Відшкодування комунальних послуг орендарем: що з ПДВ?
    ТОВ-орендодавець, платник ПДВ, виставляє орендарю окремий рахунок на відшкодування комунальних послуг (за воду та електроенергію). Надавач комунальних послуг ОСББ, неплатник ПДВ. Як визначити базу оподаткування ПДВ даної операції?
    22.04.20241 081
  • Повернення предмета лізингу: бухоблік та ПДВ
    Приватним нотаріусом було проведено вилучення та повернення від лізингоодержувача на користь лізингодавця товар – об'єкт фінлізингу. Лізингодавець зареєстрував податкові зобов'язання на лізингоодержувача в повному обсязі. Лізингоодержувач не складав акт на повернення товару. Які дії та проведення будуть у лізингоодержувача та лізингодавця?
    18.04.202429
  • ПН на реекспорт продукції, виготовленої з давальницької сировини
    Підприємство в митному режимі переробки ввозить на митну територію сировину нерезидента, переробляє і вивозить продукцію переробки в митному режимі реекспорту. Чи потрібно на операцію реекспорту складати податкову накладну?
    18.04.202429
  • Як скласти ПН на аванс, коли вартість робіт достовірно невідома?
    Замовником перераховано аванс за будівництво нежитлового об’єкта. Загальна вартість будівництва достовірно невідома, акти будуть закриватись щомісяця поетапно по формі КБ. На суму передплати виписано ПН на всю суму передплати з кількістю 1, одиниця виміру грн. Як має бути складена ПН за умови авансової оплати? На яку дату здійснюється РК: на дату проміжного акту чи на дату останнього акту за всіма ПН?
    17.04.20249295
  • ПДВ та облік при передачі продукції, якщо оплачує третя сторона
    Підприємство виробляє медичні меблі. За тристороннім договором покупцем (замовником) є лікарня, а оплачує благодійний фонд. Рахунок виставляється фонду, який оплачує 70% рахунку, потім меблі виробляються і передаються лікарні. Після підписання тристороннього акту прийому-передачі, фонд оплачує залишок 30%. Які особливості ПДВ? Як відображати в бухобліку?
    17.04.202435