[необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки] Автор :
Амброзяк Наталя, юрист Основа основ бухгалтерського обліку і документальна підмога для будь-якої господарської діяльності — первинна документація. Кожен, хто хоч раз зв’язувався з підприємницькою діяльністю, знає — без первинки «і ні туди і ні сюди»*. Вона і стане головною героїнею сьогоднішнього тематичного номера. У цій статті ми розберемося із загальними моментами. Що таке первинка? Які основні реквізити повинні містити ті чи інші документи, щоб носити це «горде звання»? Чи може бути первинка в електронному вигляді? І багато з чим іншим. Отже, приступимо.
* З «Пісеньки водовоза» (х/ф «Волга-Волга»). Почнемо, за традицією, з визначення поняття «первинний документ». Його ми знайдемо в [необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки]. Згідно з [необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки]
первинний документ — це документ, який містить відомості про господарську операцію
Зверніть увагу: раніше
Закон про бухоблік указував ще і на те, що первинка є підтвердженням здійснення госпоперації**. Проте первинний документ був і залишається основою для обліку. У бухгалтерському обліку всі операції відображаються виключно на підставі первинки. На що це впливає? Про це скажемо трохи нижче.
** Детальніше див. [необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки].
Є ще один важливий документ — [необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки] Воно надає детальніше визначення. Під первинними документами розуміють документи, створені в письмовій або електронній формі, які містять відомості про господарські операції, включаючи розпорядження і дозволи адміністрації (власника) на їх проведення ([необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки]).
Зверніть увагу: визначення з [необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки] не зовсім коректне.
Річ у тому, що свого часу Мінфін ще в
листі від 27.01.2006 р. № 31-34000-30-27/1450 указував на те, що розпорядження/дозволи адміністрації (власника) на проведення госпоперації не можуть бути первинним документом.
Висновок цілком логічний, оскільки подібні розпорядження, по суті, не містять інформацію про операцію, а лише підтверджують дозвіл на її проведення.
Первинною документацією вважається, наприклад, акт виконаних робіт, товарний чек, видаткова накладна, товарно-транспортна накладна (ТТН), бухгалтерська довідка і т. ін. З недавніх пір ще і сплачений рахунок-фактура (інвойс) поповнив ряди первинних документів (детальніше на с. 9). Про це згадується і в
листі Мінфіну від 16.02.2017 р. № 31-11410-06-5/4339. Загалом, перелік можна продовжувати практично до безкінечності. Головне, щоб цей документ містив у собі необхідні реквізити і відомості про господарську операцію.
Про реквізити зараз і поговоримо, а потім приділимо увагу відомостям про госпоперації.
Основні реквізити Первинні документи можуть бути складені в паперовій або в електронній формі і повинні мати такі обов’язкові реквізити ([необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки]):
1) назву документа (форми);
2) дату складання;
3) назву підприємства, від імені якого складений документ;
4) зміст, обсяг і одиницю виміру господарської операції*;
* Детальніше про ступінь деталізації операції в первинці див. [необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки].
5) посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;
6) особистий підпис або інші дані, які надають можливості ідентифікувати особу, що брала участь у здійсненні господарської операції.
[необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки] як обов’язкові реквізити визначає те ж саме, але трохи уточнює пункт 5 нашого списку. Вимагає не лише зазначення посади відповідальної особи, але ще і її прізвища (
п. 2.4). Що цілком логічно.
Крім того, залежно від характеру операції в первинні документи можуть включатися також додаткові реквізити: ідентифікаційний код підприємства з ЄДР**, номер документа, підстави для здійснення операції, дані про документ, що засвідчує особу-одержувача, і т. ін.
** Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань. Деякі законодавчі акти встановлюють свій перелік обов’язкових реквізитів. Наприклад,
ПКУ в [необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки] передбачає обов’язкові реквізити для податкової накладної.
Зверніть увагу: печатка в нашому списку реквізитів не згадується. Утім, вона тут ніколи і не фігурувала. Нагадаємо: використання печатки на сьогодні є необов’язковим для всіх суб’єктів господарювання, окрім нотаріусів, держорганів і органів місцевого самоврядування***.
*** Див. детальніше про скасування печатки в [необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки].
Наслідки помилок/незаповнення окремих реквізитів Помилки або незаповнення будь-яких реквізитів можуть обернутися сумнівами в реальності показників звітності. А тут і до підозр у нереальності операції недалеко. Таку позицію достатньо часто займають податківці.
Так, виходячи з визначення первинного документа в
Законі про бухоблік (див. вище) він на сьогодні не є підтвердженням здійснення господарської операції.
Нагадаємо: господарська операція — це дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів і зобов’язань, власному капіталі підприємства. Вона може мати як позитивний, так і негативний результат.
Проте первинка залишається підставою для бухгалтерського і податкового обліку. І підтвердженням тому слугує [необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки]
: для цілей оподаткування платники податків
зобов’язанівести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, у тому числі
на підставі первинних документів. Платникам
забороняється формувати показники податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених знову ж таки первинкою.
Але скажемо прямо: ситуація не така однозначна.. Яка позиція судів з питання помилок і невключення окремих обов’язкових реквізитів у той чи інший первинний документ?
Суди з великою увагою ставляться до заяв податківців про «нереальні» операції. Тому кожна окрема обставина справи в більшості випадків піддається копіткому аналізу.
Більше того, упродовж достатньо тривалого часу суди підтримують у цій ситуації сторону бізнесу. Вважають, що
сама по собі наявність або відсутність окремих документів, а також помилки в їх оформленні не є підставою для висновків про відсутність господарської операції
Ключове тут — фактичний рух активів або зміни у власному капіталі або зобов’язаннях платника податків у зв’язку з його господарською діяльністю (див., наприклад,
ухвалу ВАСУ від 05.07.2017 р. у справі № 813/5455/14****).
**** [необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки]. Виходить, що помилки в первинній документації, так само як і відсутність деяких реквізитів, ще не означають, що господарська операція нереальна.
Електронна первинка [необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки]... Інші матеріали із «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 62:
[необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки]
[необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки]
[необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки]
[необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки]
[необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки]
Передплатити [необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки]
По материалам: [необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки]