Підготовлено експертами Компанії «Дінай», необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки»

3 серпня 2012 р. набрав чинності необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки (далі – Закон N 5091). Пропонуємо трішки передісторії цього закону.

Ще 23 січня 2012 р. ВРУ одержала законопроект, яким передбачено "створення базових економічних умов для розвитку в Україні індустрії програмної продукції". Проект було зареєстровано під номером N 9744. Далі події проходили по стандартному сценарію. 24 травня проект було прийнято ВРУ і направлено на підпис Президенту. Останній його ветував, запропонувавши свої правки до нього. ВРУ погодилась з пропозиціями Президента, і вже 5 липня закон було повторно прийнято, а 31 липня підписано головою держави.

Тепер перейдемо безпосередньо до розгляду Закону N 5091, поглянемо на його ключові норми і в кінці зробимо висновок, чи змінить щось в IT-сфері прийнятий закон.

Критерії визначення суб’єкта індустрії програмної продукції


Суб’єктом індустрії програмної продукції вважається суб’єкт господарювання, який протягом попередніх 4-Х ПОСЛІДОВНИХ ЗВІТНИХ* КВАРТАЛІВ сукупно ОДНОЧАСНО відповідає таким критеріям:

1) питома вага доходів від здійснення видів економічної діяльності в IT-сфері** має становити не менш 70% доходів від усіх видів економічної діяльності з реалізації товарів, виконання робіт, надання послуг;

2) первісна вартість основних засобів та/або нематеріальних активів має перевищувати 50 розмірів мінімальної зарплати, установленої законом на 1 січня звітного року (у 2012 році – 53650 грн.);

3) відсутність податкового боргу;

4) судом не прийнято постанови про визнання його банкрутом.

--------------

*менший період дозволяється обирати тільки новоствореним суб’єктам. Вони можуть застосовувати показники господарської діяльності за період фактичної діяльності. Водночас, подати реєстраційну заяву можуть підприємства, які здійснюють діяльність протягом не менше 2 повних кварталів до дня подання такої заяви. По закінченню 2 повних кварталів з дня реєстрації новоутвореного суб’єкта індустрії програмної продукції, орган ДПС проводить документальну позапланову невиїзну перевірку щодо відповідності його діяльності встановленим критеріям.

** перелік таких видів діяльності вказано в пп. 1.5 п. 15 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ. Серед них: видання програмного забезпечення, комп'ютерне програмування, консультування з питань інформатизації, діяльність з керування комп'ютерним устаткуванням, створення та впровадження інформаційно-технічних комплексів, оброблення даних, розміщення інформації на веб-вузлах тощо.


Пільги в оподаткуванні на 10 років (з 01.01.2013 р. по 01.01.2023 р.)


ПДВ

Податок на прибуток

Звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання програмної продукції.

До програмної продукції відносяться

- результат комп’ютерного програмування у вигляді операційної системи, системної, прикладної, розважальної та/або навчальної комп’ютерної програми (їх компонентів), а також у вигляді інтернет-сайтів та/або онлайн-сервісів;

- криптографічні засоби захисту інформації.

Ставка податку на прибуток, отриманий від економічної діяльності в IT-сфері (перелік таких видів діяльності вказано в пп. 1.5 п. 15 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ), становить 5%


Порядок реєстрації IT-пільговиком


Не пізніш, як за 30 календарних днів до початку звітного кварталу, з якого підприємство передбачає використовувати пільги в оподаткуванні, подається Реєстраційна заява про реєстрацію суб’єкта індустрії програмної продукції. Заява подається керівником (або представником юрособи) до органу ДПС за своїм місцезнаходженням.

В комплекті з реєстраційною заявою подається:

а) фінансова звітність (не уточнено, за який період, але більш за все, за чотири послідовних звітних квартали);

б) копії первинних документів, що підтверджують право на використання пільг в оподаткуванні.

Важливо! Протягом 10 робочих днів після подання реєстраційної заяви податкова вправі провести документальну позапланову невиїзну перевірку. Її ціль – перевірка достовірності поданих підприємством документів для отримання спецправил в оподаткуванні.

Якщо податкова прийме рішення про відмову в реєстрації, то про це підприємство повідомляється протягом 15 робочих днів, що настають за днем подання реєстраційної заяви. Разом з тим, рішення про відмову в реєстрації не обмежує можливість повторного звернення для реєстрації суб’єкта індустрії програмної продукції (головне - втиснутися в строки для подання реєстраційної заяви – див. вище).

Якщо підстави для відмови у реєстрації відсутні, то орган ДПС зобов’язаний протягом 15 робочих днів з дня отримання реєстраційної заяви включити підприємство до реєстру суб’єктів, які застосовують особливості оподаткування діяльності в індустрії програмної продукції. Крім того, в цей же строк підприємству мають видати (надіслати поштою з повідомленням про вручення) свідоцтво про реєстрацію як суб’єкта, який застосовує особливості оподаткування.

Для довідки! ДПС веде реєстр суб’єктів, які застосовують особливості оподаткування діяльності в індустрії програмної продукції, та щомісячно оприлюднює його на своєму веб-сайті.

Дії підприємства, коли воно перестало відповідати критеріям визначення суб’єкта індустрії програмної продукції


1. За підсумками кварталу, в якому з’явилась така невідповідність критеріям, підприємство має сплатити до бюджету податок в загальному порядку та пеню на суму збільшеного податку за цей же період.

2. Підприємство втрачає право застосовувати особливості оподаткування протягом 4-х послідовних звітних кварталів, наступних за кварталом, в якому була допущена така невідповідність (тобто, підприємство має рік пропрацювати на загальних правилах оподаткування).

3. Суб’єкт вважається платником відповідних податків на загальних підставах з 1 числа звітного кварталу, в якому була допущена невідповідність критеріям.

Анулювання свідоцтва


Свідоцтво про реєстрацію суб’єкта індустрії програмної продукції як суб’єкта, який застосовує особливості оподаткування, підлягає анулюванню у разі:

1) подання заяви про анулювання реєстрації;

2) невідповідності установленим критеріям;

3) припинення здійснення видів економічної діяльності, що надавали йому право застосовувати особливості оподаткування, у зв’язку з ліквідацією або реорганізацією.

ПІДСУМУЄМО:

На нашу думку, коментований закон не надасть поштовху розвитку IT-сфери. Візьмемо, наприклад, пільгу з ПДВ. Ефекту від неї буде нуль, якщо замовником програмної продукції виступає нерезидент (до речі, здебільшого так і є). Справжній позитив могла принести норма щодо введення ставки податку на доходи комп’ютерних геніїв у розмірі 5%, але Президент поставив ТАБУ на неї. Тому з таким підходом до вирішення справ IT-сфера й надалі буде ледь жевріти, а мудрі голови працюватимуть на економіку інших країн.

Проблиском світла в цій темі є необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки, але його розгляд відкладено десь так на вересень-жовтень. Він передбачає тимчасові пільги з єдиного соцвнеску.

Ми переконані, першочергово має знизитися навантаження на фонд оплати праці (адже собівартість комп’ютерної продукції формується здебільшого з оплати праці). Максимально низька ставка ПДФО і ЄСВ – ось ключ до вирішення всіх проблем.

------------------------

Закон України "Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування суб’єктів індустрії програмної продукції" (N 5091-VI від 05.07.2012 р.)

Офіційне опублікування: "Голос України" N 140 від 02.08.2012 р.

Дата набрання чинності: 03.08.2012 р.


Відтворення матеріалу у будь-якій формі повністю або частково можливо лише з письмового дозволу необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки