Автори законопроекту № 4303 нехтуючи міжнародним досвідом США, Великобританії, Іспанії, Бельгії та Австралії і судовою практикою, вважають за необхідне в законопроекті легалізувати найгірші форми експлуатації працівників вже діючих в Україні транснаціональних гіг-платформ (Uber, Glovo, Bolt, інші), виокремивши у законодавстві окрему категорію “гіг-працівники”, мотивуючи погіршення їх базових трудових гарантій із міркуваннь інвестиційної привабливості та розвитку технологій.
Законопроект:
передбачає регулювання трудових відносин лише гіг-контрактами між гіг-працівниками та резидентами вільної економічної зони «Дія City», в обхід трудового законодавства 11 статтями проекту Закону, які по суті захищають лише інтереси роботодавця;
позбавляє гіг-працівників гарантій на оплату праці, права на відпустку, безпечні умови праці, захист від незаконного звільнення, на об’єднання у профспілки і на страйк, на укладання колективних договорів і вирішення колективних трудових спорів.
Не регулює для гіг-працівників фіксований робочий час та не визначає поняття «мінімальна зарплата»;
створює умови для надмірної експлуатації, соціальної незахищеності, процесу зменшення на ринку праці робочих місць з офіціальним працевлаштуванням і гідною працею та переходу на ілюзорну зайнятість.
Зазначене порушує принципи та положення статей 8, 22, 36, 43, 44, 46, 64 Конституцією України. Крім того, окремі норми законопроекту №4303 порушують вимоги основоположних міжнародних правових актів, зокрема Загальної декларації прав людини, Міжнародного пакту про економічні, соціальні і культурні права, Міжнародного пакту про громадянські і політичні права, низку конвенцій та рекомендацій Міжнародної організації праці, Європейську конвенцію з прав люди та інших міжнародних договорів.
Звертаємо увагу, що такі підходи, у разі ухвалення законопроекту Верховною Радою Украйни, відкинуть Україну у врегулюванні правовідносин цієї сфери на 20 років тому та навряд чи сприятимуть динамічному розвитку української економіки в цілому.
Україна, уклавши Угоду про асоціацію з ЄС зобов’язалася не послаблювати чи знищувати рівень охорони навколишнього середовища та праці, передбачений в її законодавстві (стаття 296 Угоди).
Висновок. Розуміючи необхідність цивілізованого законодавчого урегулювання правовідносин у сфері діяльності гіг-платформ в Україні та його суспільне вагоме значення, Спільний представницький орган репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок на національному рівні пропонує Комітету Верховної Ради України з питань цифрової трансформації та народним депутатам України – авторам законопроекту провести комітетські слухання із обговорення законопроекту № 4303 і, за їх результатами, створити робочу групу із залученням експертів від сторін соціального діалогу для кардинального доопрацювання цього проекту.
По материалам: необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки