Значна частина законопроєкту (розділ ІІ) дублює норми діючого законодавства, зокрема, Закону України «Про центральні органи виконавчої влади», «Про державну службу» або суперечить їм.
Зокрема, проєкт передбачає:
- визначення органів державного екологічного контролю та сферу дії їх повноважень (Центральний орган, територіальні органи та виконавчі органи сільських, селищних, міських рад);
- планові та позапланові заходи держекоконтролю, а також заходи щодо фізосіб та окремих категорій бізнесу, в тому числі, фіксацію правопорушень природоохоронного законодавства через патрулювання, рейдові перевірки та реагування на виклики;
- відповідальність підприємців за порушення природоохоронного законодавства України: штраф, тимчасова заборона (обмеження) діяльності, зупинення дії дозволу чи ліцензії, анулювання дозволу чи ліцензії.
Органи державного екоконтролю можуть накладати санкції протягом 6 місяців з дня виявлення правопорушення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.
Бізнес несе значну відповідальність у вигляді штрафу в разі недопущення до проведення державного екоконтролю. Крім того, орган державного екологічного контролю зможе накладати тимчасову заборону на діяльність бізнесу за порушення екологічних умов, провадження діяльності без дозволів чи ліцензій у сфері охорони довкілля та ін.
Тимчасова заборона (обмеження) діяльності діє до усунення бізнесом порушень природоохоронного законодавства.
Припинення діяльності бізнесу проводиться внаслідок відсутності дозволів чи ліцензій у сфері охорони довкілля, або через грубі та/або систематичні порушення природоохоронного законодавства, що не можуть бути усунені з технічних, економічних або інших причин.
Норми законопроєкту № 3091 матимуть значний вплив на суспільство на бізнес-середовище. Водночас, новостворені органи Державного екологічного контролю отримають необмежені повноваження, в чому числі, припиняти діяльність бізнесу без рішення суду, анулювати дозвіл чи ліцензію, накладати значні суми штрафів (300 МЗП, у разі повторних порушень – удвічі-утричі більше).
За своїми повноваженнями новостворений орган матиме більше можливостей тиску на бізнес, ніж діючі органи державного нагляду і контролю чи податкової міліції (досі неліквідованої), що спричинить додаткові ризики ведення бізнесу в Україні.
На нашу думку, прийняття законопроєкту № 3091 в існуючому вигляді є передчасним, він потребує більш широкого публічного обговорення та імплементації у нього запобіжників щодо можливих зловживань з боку керівництва органу екологічного контролю.
По материалам: необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки