Очевидно, що бухгалтер не повинен фізично розвантажувати товар чи переносити вантаж. На жаль, таке буває. Аргумент “це не відповідає моїй посадовій інструкції”, хоча й конфліктний, але вагомий.
Посадова інструкція – це одночасно інструмент дисциплінарного впливу на працівника та його захисту. Однак, є безліч підприємств (особливо малих), де посадові інструкції відсутні чи роздруковані типові, суто формальні і по цим правилам ніхто “не живе”. Цілком логічно постає питання, а чи треба взагалі посадова інструкція бухгалтера? Законодавством не заборонено відхилятися від типових інструкцій та частково перерозподіляти обов’язки працівників між іншими особами. І тоді кожний відповідає за своє, що є перевагою наявності реальних посадових інструкцій, які відповідають дійсному стану справ у бухгалтерії підприємства.
Відсутність посадової інструкції – це порушення трудового законодавства. Кожний працівник має бути ознайомлений зі своїми трудовими обов’язками під розписку й саме посадова інструкція дозволяє це зробити швидко та належним чином задокументувати (“З посадовою інструкцією ознайомлений, дата, підпис” – надпис здійснюється на наказі про прийняття на роботу). Виходить, що якщо немає посадової – не було й ознайомлення з посадовими обов’язками чи було, але неповне.
Що значить відсутність посадової інструкції – порушення трудового законодавства? Це штраф за ст. 265 КЗпП – “порушення інших вимог трудового законодавства” – 1 мінімальна зарплата (з 1 вересня 2020 року – 5000 грн). При цьому його можна накласти за кожну відсутню посадову інструкцію за посадами штатного розпису.
Посадові інструкції бухгалтерів мають бути не тільки на підприємствах, але й у фізичних осіб-підприємців, якщо вони мають найманих працівників та оформляють трудові відносини з бухгалтером. ФОП повинні мати правила внутрішнього трудового розпорядку, штатний розпис та видавати накази з кадрових питань. Незалежно від того, чи це підприємство, чи ФОП, роботодавець має роз’яснити працівникові його права і обов’язки (ч. 1 ст. 29 КЗпП). Саме ця норма трактує обов’язковість наявності посадових інструкцій щодо найманих підприємцем працівників.
Посадова інструкція бухгалтера складається на основі Національного класифікатора професій (наказ Держспоживстандарту від 28.07.2010 р. № 327), де можна знайти перелік правильних назв посад (професій); Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників ДК 003:2010 (наказ Мінпраці від 29.12.2004 р. № 336), де можна знайти зразок типових посадових інструкцій по кожній професії.
Для складання посадових інструкцій бухгалтерів можна звернутися до ч. 7 ст. 8 Закону України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” від 16.07.1999 р. № 996, де визначаються обов’язки головного бухгалтера. Крім вищеназваних нормативних документів можуть знадобитися правила внутрішнього трудового розпорядку, статут чи інші внутрішні документи підприємства, якщо в них визначаються певні обов’язки, які має виконувати бухгалтер чи інший працівник.
Розробляти посадові інструкції має керівник підприємства з залученням керівника кадрової служби, а також керівників відповідних підрозділів, наприклад, головного бухгалтера.
Наталія Пащенко, головний державний інспектор відділу з питань експертизи умов праці Управління Держпраці в області.
По материалам: необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки