Чому були запроваджені заходи захисту
Усі обмеження, які досі зберігаються на валютному ринку, були введені до 2016 року. Цьому передували, зокрема, такі події:
- накопичення суттєвих макроекономічних дисбалансів упродовж 2010-2013 років, зокрема, через підтримку фіксованого курсу гривні за рахунок міжнародних резервів в умовах стрімкого зростання зовнішнього боргу і значного перевищення імпорту над експортом;
- анексія Росією Криму та розгортання воєнного конфлікту на Сході у 2014–2015 роках, що призвело до руйнування економічних зв’язків із непідконтрольними територіями і значних втрат ВВП;
- запровадження торговельних обмежень з боку РФ.
Запровадження цих заходів дало змогу відновити економічний розвиток держави. Упродовж 2016-2018 років ВВП України стійко зростав. Споживча інфляція скоротилася з 43,3% на кінець 2015 року до 9,8% на кінець 2018 року. Міжнародні резерви за цей період суттєво зросли і утримуються на рівні понад 20 млрд дол. США.
Чи виправдане збереження обмежень
Попри поліпшення основних економічних показників і стабілізацію фінансової системи, певні ризики для макроекономічної стабільності зберігаються. Подовження частини заходів захисту на валютному ринку є необхідним, оскільки:
- наявні геополітичні ризики, зокрема, ескалації військового конфлікту на Сході та/або в Азовському морі, нових торговельних обмежень з боку Росії тощо;
- значні погашення зовнішнього боргу впродовж найближчих двох років формують суттєві потреби у фінансуванні;
- через уповільнення світової економіки та протекціоністські заходи погіршуються умови міжнародної торгівлі;
- обсяг міжнародних резервів є достатнім для виконання зобов’язань Уряду та Національного банку, проте залишається нижчим достатнього рівня за композитним критерієм МВФ;
- економіка все ще вразлива до надмірних курсових коливань на валютному ринку;
- зберігається високий рівень доларизації банківської системи.
Як відбуватиметься лібералізація валютного ринку
Усі запроваджені заходи захисту де-факто були введені ще до 2016 року. Після цього Національний банк не вводив нових заходів захисту на валютному ринку, а виключно пом’якшував чи скасовував введені під час економічної кризи. Лише з початку цього року запроваджено близько 30 валютних послаблень, зокрема:
- збільшення граничного строку розрахунків за експортно-імпортними контрактами вдвічі до 365 днів і одночасне скасування санкцій у вигляді припинення зовнішньоекономічної діяльності за порушення цих строків;
- скасування попереднього резервування гривні для купівлі валюти бізнесом (Т+1);
- підвищення ліміту на репатріацію дивідендів з 7 млн дол. США до 12 млн євро;
- зниження нормативу обов’язкового продажу валютних надходжень з 50% до 30%;
- дозвіл на вільне використання рахунків юросіб-резидентів за кордоном;
- скасування процедури реєстрації зовнішніх запозичень;
- заміна тотального валютного контролю ризик-орієнтованим наглядом, побудованим за принципом "більше ризиків – більше уваги, менше ризиків – менше уваги";
- заміна індивідуальних валютних ліцензій зручною системою е-лімітів, яка не вимагає отримання дозволів Національного банку.
Національний банк послаблюватиме та скасовуватиме заходи захисту поступово і в міру поліпшення макроекономічної ситуації з урахуванням оцінки ефектів від вже знятих обмежень на валютному ринку. Це убезпечить від негативних явищ в реальному секторі економіки та на фінансовому ринку і сприятиме економічному зростанню.
Довідково:
Цей звіт підготовлено на виконання вимог п. 4 ст. 12 Закону України "Про валюту і валютні операції" з метою інформування суспільства про мотиви запровадження заходів захисту на валютному ринку України.
Заходи захисту на валютному ринку запроваджуються відповідно до мандату Національного банку, визначеного статтею 99 Конституції України та статтею 6 Закону України "Про Національний банк України" щодо забезпечення стабільності грошової одиниці. Водночас Національний банк має виходити із пріоритетності досягнення та підтримки цінової стабільності та сприяння фінансовій стабільності.
По материалам: необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки