Пройшло вже два місяці роботи СМКОР у штатному режимі, а необхідну як податківцям, так і для платникам податків методологія процедур блокування та розблокування ПН/РК в системі повністю не розроблено. Відтак платники не розуміють, на яких підставах їх податкові накладні/розрахунки коригування підпали під блокування і що потрібно зробити для його зняття.
Разом з тим у зв’язку з великим обсягом податкових накладних, що підлягають аналізу в СМКОР, роботу якої не було чітко налагоджено та відпрацьовано, виникає велика кількість помилок системи і, як наслідок, скарг платників податків на безпідставне блокування ПН/РК обумовлене неякісними критеріями ризику, що застосовує система, проблеми, породжені збоями, в її роботі зростають із кожним днем.
Ситуація досягла кризової точки. ДФС не в змозі налагодити чітку роботу СМКОР в штатному режимі без повернення до тестового режиму, який би надав можливість ДФС налагодити роботу СМКОР та захистив би платників від помилок та збоїв у ній.
Численні скарги від представників реального бізнесу, висновки фахівців з оподаткування, представників професійних асоціацій та незалежних експертів і навіть дані ДФС та Мінфіну також свідчать, з одного боку, про невиправдано великий негативний вплив СМКОР на роботу багатьох підприємств реального сектору, а з іншого, про чималі шанси організаторів схемного кредиту обійти систему, що свідчить про її не налагодженість.
Незважаючи на твердження Міністерства фінансів і ДФС, що блокується лише незначна кількість ПН/РК (за даними ДФС і Мінфіну, що відрізняються, 0,3% і 05%), проблеми підприємств реального бізнесу, які не мають змоги вчасно розблокувати свої податкові накладні, не вирішуються, а щодня нарощуються. Зокрема, відбуваються масові випадки, що прямо суперечать вимогам Податкового кодексу, а саме:
- зупинення реєстрації ПН/РК без зазначення чітких підстав для їх блокування та вичерпного переліку документів, необхідних для розблокування;
- неприйняття інформаційною системою ДФС з технічних причин документів, що подаються платниками для розблокування податкових накладних;
- несвоєчасний розгляд комісією скарг платників;
- непоодинокі відмови в розблокуванні податкових накладних, які нічим не відрізняються від попередньо зареєстрованих;
- безумовна реєстрація системою податкових накладних зі схемним кредитом.
Про загострення проблем в роботі ДФС із СМКОР свідчить, зокрема, високий відсоток помилок, допущених системою при блокуванні податкових накладних. Так, за даними ДФС, в липні 2017 р. було зупинено реєстрацію 105,5 тис. ПН/РК, з яких комісією розблоковано 45,5 тис. ПН/РК. Тобто вже з першого місяця роботи СМКОР очевидно, що система блокує 43% податкових накладних, які не повинні блокуватися. Станом на 1 вересня 2017 р, за даними ДФС, комісією було розблоковано 63,3 тис. податкових накладних із 103,7 тис. заблокованих. Інакше кажучи, чутливість СМКОР до ризикових ПН/РК погіршилася і станом на 1 вересня система помилилася вже в 61% випадків.
Враховуючи, що за цими відсотками стоять конкретні люди, зростання таких відсотків, безумовно, свідчить про заглиблення проблем, а не про їх виправлення. І неспроможність ДФС і Міністерства фінансів налагодити роботу СМКОР у штатному режимі лягає тягарем на реальний бізнес.
Причини такої неспроможності можуть бути різні: і велика кількість податкових накладних, що підлягають аналізу, і неякісні критерії ступеня їх ризику, і суто технічні причини, однак реальний бізнес, який держава повинна підтримувати, від цього потерпати не повинен. Тому єдиний вихід з ситуації, що склалася, — це повернення до роботи СМКОР в тестовому режимі та надання ДФС можливості спокійно відпрацювати навики роботи з системою, без завдання зайвої шкоди підприємствам реального бізнесу та економіці країни в цілому.
З цією метою групою народних депутатів —членів Комітету було розроблено та зареєстровано законопроект №7115, що спрямований на вирішення трьох основних проблем:
- Зняття перешкоди в роботі підприємств реального бізнесу, що виникли в результаті некоректного застосування контролюючими органами фіскального інструменту (блокування реєстрації податкових накладних), наданого законодавцем, та не відпрацювання процедур його застосування.
- Надання часу та можливості контролюючим органам у штатному режимі відпрацювати процедури застосування ризикоорієнтованої системи протидії схемному ПДВ без створення зайвих фіскальних ризиків для платників податків.
- Недопущення поширення застосування схемного податкового кредиту у період проведення тестового режиму, передбаченого законопроектом, без застосування фактичного масового блокування реєстрації податкових накладних у ЄРПН.
Щодо тривалості тестового режиму законопроектом не встановлено жодних часових рамок — доки контролюючі органи не навчаться працювати із системою на підставі максимально ефективних критеріїв ризику, доти триватиме тестовий режим.
Народні депутати — члени Комітету закликають колег підтримати законопроект №7115 з тим, щоб вийти із цієї кризової ситуації і надати можливість і бізнесу, і контролюючим органам у перспективі співпрацювати без зайвих штучно створених перешкод.
Більш детально ознайомитися з проектом закону необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки.
По материалам: необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки