Постановою Кабінету Міністрів України від 13.08.2014 № 408 органи Фонду було віднесено до переліку контролюючих органів, яким надається дозвіл Кабінету Міністрів України на проведення перевірок.
Враховуючи вимоги постанови Кабінету Міністрів України від 13.08.2014 № 408, Виконавчою дирекцією Фонду були надані відповідні рекомендації виконавчим дирекціям відділень Фонду щодо необхідності дотримання обмежень, введених у 2014 році на проведення перевірок.
Крім того, пунктом 8 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28.12.2014 № 76-VIII (далі – Закон № 76) було визначено, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України та Державної фінансової інспекції України) здійснюються протягом січня - червня 2015 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки.
З 1 січня 2015 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов'язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці» від 28.12.2014 № 77 (далі - Закон № 77), яким викладено Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105 (далі – Закон № 1105) у новій редакції.
При цьому, Законом № 77 визнано таким, що втратив чинність з 1 січня 2015 року Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» від 18.01.2001 № 2240 (далі – Закон № 2240).
Пунктом 4 розділу VII Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1105 (в редакції Закону № 77) передбачено утворення Фонду соціального страхування України, реорганізувавши шляхом злиття Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України та Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
Згідно із статтею 4 Закону № 1105 Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов’язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням. Кошти Фонду не включаються до складу Державного бюджету України та використовуються тільки за цільовим призначенням.
Згідно із статтею 10 Закону № 1105 Фонд соціального страхування України має право перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду; отримувати необхідні пояснення (у тому числі в письмовій формі) з питань, що виникають під час перевірки; накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону; вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також від фізичних осіб усунення виявлених фактів порушення законодавства про соціальне страхування; порушувати відповідно до законодавства питання про притягнення посадових осіб до відповідальності за порушення законодавства у сфері соціального страхування, вимагати надання інформації про вжиті заходи.
Частиною другою статті 12 Закону № 1105 чітко визначено, що на відносини у сфері здійснення контролю за своєчасністю подання та достовірністю поданих роботодавцем відомостей щодо отримання коштів Фонду та дотримання порядку їх використання не поширюється дія Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Пунктом 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1105 визначено, що до завершення заходів, пов'язаних з утворенням Фонду соціального страхування України та його робочих органів, виконання функцій та завдань, передбачених цим Законом, забезпечують у межах компетенції відповідні виконавчі дирекції та їх робочі органи Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
Нормативно-правові та розпорядчі акти Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності діють до затвердження відповідних рішень Фондом соціального страхування України згідно із пунктом 9 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1105.
Отже, на даний час залишається чинною постанова правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності «Про затвердження Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження» від 22.12.2010 № 29 (далі – Інструкція № 29), як така, що не суперечить нормам Закону № 1105 в частині встановлення порядку проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, порядку прийняття рішень за результатами перевірок та процедури оскарження рішень за результатами перевірок. При цьому, норми Закону № 2240 при прийнятті рішень про застосування штрафних санкцій за результатами перевірок не застосовуються.
Пунктом 3 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 № 71-VIII (далі – Закон № 71) встановлено, що у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюються виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або вимогами Кримінального процесуального кодексу України.
Водночас, відповідно до статті 41 Податкового кодексу України, органи Фонду не віднесено до контролюючих органів із адміністрування податків, зборів і платежів, саме для яких і введено обмеження на проведення перевірок.
Отже, Законом № 71 не обмежуються права і обов’язки органів Фонду на проведення перевірок правильності використання коштів Фонду відповідно до вимог Закону № 1105.
Після отримання висновків Міністерства соціальної політики України (необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки) та Міністерства економічного розвитку і торгівлі України (лист від 19.03.2015 № 4801-08/8711-03) щодо завершення строку дії постанови Кабінету Міністрів України від 13.08.2014 № 408, органами Фонду перевірки страхувальників проводяться відповідно до вимог Інструкції № 29 без обмежень.
По материалам: необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки