КОНСУЛЬТУЄ МIНIСТЕРСТВО СОЦIАЛЬНОЇ ПОЛIТИКИ УКРАЇНИ
Департамент заробiтної плати та умов працi
Щодо проведення перевiрок за додержанням мiнiмальних гарантiй з оплати працi
Департамент заробiтної плати та умов працi
Щодо проведення перевiрок за додержанням мiнiмальних гарантiй з оплати працi
ПИТАННЯ: Чи можуть структурнi пiдроздiли з питань соцiального захисту населення мiськвиконкомiв та райдержадмiнiстрацiй (наприклад, вiдповiдний департамент) проводити обстеження (перевiрки) пiдприємств з контролю за своєчасною i не нижчою вiд визначеного державою мiнiмального розмiру оплатою працi?
ВIДПОВIДЬ: Пунктом 3 роздiлу II Прикiнцевих положень Закону України вiд 28.12.2014 р, № 71-VIII «Про внесення змiн до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актiв України щодо податкової реформи» установлено, що в 2015 i 2016 р. перевiрки пiдприємств, установ та органiзацiй, фiзичних осiб - пiдприємцiв з обсягом доходу до 20 млн грн за попереднiй календарний рiк контролюючими органами провадяться виключно з дозволу Кабiнету Мiнiстрiв України, за заявою суб'єкта господарювання щодо його перевiрки, згiдно з рiшенням суду або вимогами Кримiнального процесуального кодексу України.
Постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 13.08.2014 р. № 408 «Питання запровадження обмежень на проведення перевiрок державними iнспекцiями та iншими контролюючими органами» встановлено, що надання дозволу Кабiнету Мiнiстрiв України на проведення перевiрок пiдприємств, установ, органiзацiй, - фiзичних осiб - пiдприємцiв державними iнспекцiями та iншими контролюючими органами провадиться через ухвалення вiдповiдного розпорядження.
За абзацом другим ст. 1 Закону України «Про основнi засади державного нагляду (контролю) у сферi господарської дiяльностi» державний нагляд (контроль) - це дiяльнiсть уповноважених законом центральних органiв виконавчої влади, їхнiх територiальних органiв, державних колегiальних органiв, органiв виконавчої влади Автономної Республiки Крим, органiв мiсцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобiгання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення iнтересiв суспiльства, зокрема належної якостi продукцiї, робiт та послуг, допустимого рiвня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Вiдповiдно до ст. 4 цього Закону тiльки законами встановлюються органи, уповноваженi проводити контроль у сферi господарської дiяльностi, та види господарської дiяльностi, якi є предметом державного нагляду.
Якщо цей Закон прямо не уповноважує орган державного контролю на проведення перевiрки у певнiй сферi господарської дiяльностi та не визначає повноваження такого органу пiд час здiйснення державного контролю, такий орган не може проводити перевiрки господарської дiяльностi суб'єктiв пiдприємництва.
Статтею 1 Закону України «Про мiсцевi державнi адмiнiстрацiї» (далi - Закон) визначено, що мiсцева державна адмiнiстрацiя є мiсцевим органом виконавчої влади i входить до системи органiв виконавчої влади.
Мiсцева державна адмiнiстрацiя в межах своїх повноважень здiйснює виконавчу владу на територiї вiдповiдної адмiнiстративно-територiальної одиницi.
Отже, мiсцевi державнi адмiнiстрацiї не є контролюючими органами в розумiннi Закону України «Про основнi засади державного нагляду (контролю) у сферi господарської дiяльностi».
Водночас п. 1 ч. 1 ст. 28 Закону визначено, що для реалiзацiї наданих повноважень мiсцевi державнi адмiнiстрацiї мають право проводити перевiрки стану додержання Конституцiї України та законiв України, iнших актiв законодавства органами мiсцевого самоврядування та їхнiми посадовими особами, керiвниками пiдприємств, установ, органiзацiй, їхнiх фiлiалiв та вiддiлень незалежно вiд форм власностi i пiдпорядкування за напрямами, визначеними ст.16 цього Закону.
Зокрема ст. 24 Закону мiсцевiй державнiй адмiнiстрацiї надано повноваження щодо забезпечення реалiзацiї державних гарантiй у сферi працi.
Крiм того, пп. 3 п. 3.5 Методичних рекомендацiй з розроблення положень про структурнi пiдроздiли соцiального захисту населення мiсцевих державних адмiнiстрацiй, затверджених наказом Мiнсоцполiтики України вiд 26.11.2012 р. № 741, установлено, що до основних завдань департаменту соцiального захисту населення належить забезпечення реалiзацiї державної соцiальної полiтики на вiдповiднiй територiї у сферi соцiального захисту населення, що включає забезпечення реалiзацiї державної полiтики у сферi соцiально-трудових вiдносин, оплати i належних умов працi.
Абзацом третiм пп. 33 п. 3.6 цих Методичних рекомендацiй визначено, що департамент вiдповiдно до визначених повноважень у сферi соцiально-трудових вiдносин, оплати працi та зайнятостi населення здiйснює монiторинг показникiв заробiтної плати та своєчасностi її виплати працiвникам пiдприємств, установ, органiзацiй всiх форм власностi, а також фiзичних осiб - пiдприємцiв.
Iнна СКОВЛЮК, головний спецiалiст
"Праця i зарплата" N 47 (963), 16 грудня 2015 р.
"Праця i зарплата" N 47 (963), 16 грудня 2015 р.
По материалам: необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки