Чи вдалося Закону № 1861 «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо трансфертного ціноутворення)» від 15.07.2015 р. (далі - Закон) виконати поставлене завдання, а саме зробити Правила про трансферне ціноутворення (далі - ТЦУ) більш прозорими, простими і зрозумілими як для представників бізнесу, так і для податкових органів? Відповідь на це питання ви знайдете в даній статті.

З однозначно позитивних моментів варто відзначити уточнення положення про виключення Податку на додану вартість (ПДВ) зі сфери правил ТЦУ. Відтепер правила ТЦУ розповсюджуються виключно по відношенню до податку на прибуток підприємства. Також зі сфери контролю по ТЦО виключені операції між резидентами України. Формально контролюватися будуть тільки зовнішньоекономічні операції, тобто господарські операції з пов'язаними особами-нерезидентами.

Зміни торкнулися і переліку «нерезидентів», операції з якими будуть визнані контрольованими (див. Перелік, затверджений Кабінетом Міністрів України № 449-рот 14.05.2015 р). На жаль, факт того, що перелік низькоподаткових країн, операції з резидентами яких контролюються незалежно від пов'язаності осіб, зберігається в нашому законодавстві, що суперечить Європейській міжнародній практиці. Що стосується юридичних осіб (їх окремих підрозділів) з юридичною адресою на території Вільної економічної зони «Крим», то такі платники податків прирівнюються до нерезидентів (ЗУ № 1623 - VII від 20 серпня 2014 р.). Юристи EBS рекомендують уважно ставитися до адреси реєстрації та фактичного місцезнаходження. Непоодинокими бувають ситуації, коли на юридичну адресу платника податків приходить податкове Повідомлення або ж представник Державної фіскальної служби оформляє акт про відсутність за офіційним (юридичним) місцезнаходженням.

Закон більш чітко сформулював поняття операцій з непов'язаним посередником. Контрольованою може бути визнана операція між пов'язаними особами платником податків і нерезидентом за умови, якщо право власності на предмет такої операції, перш ніж перейти до нерезидента (експортні операції) або платника податків (імпортні операції), переходить до одного або деяких непов'язаних осіб (ст. 39.2. 1.5 ПКУ).

Не менш важлива гарантія для малого бізнесу - збільшення порогу визнання операцій контрольованими. Таким чином, дохід платника податку за всіма видами діяльності не повинен перевищувати 50 млн. грн., а розмір операцій з одним контрагентом - 5 млн. (раніше - 1 млн. грн., застосовувався до кожної конкретної групи операцій). Причому дохід пов'язаних осіб до уваги прийматися не буде. Також Законом повернений перелік показників рентабельності, порівняння яких може використовуватися для цілей ТЦО (ст. 39.3.2.5 Податкового Кодексу України).

Змінилися умови відповідності господарських операцій принципу «витягнутої руки». Законом встановлено, якщо ціни (націнки) підлягають державному регулюванню, то будуть відповідати принципу «витягнутої руки», якщо встановлені згідно з правилами державного регулювання. Виняток становлять випадки, коли встановлена мінімальна (максимальна) ціна продажу або індикативна ціна. В даному випадку ціна не може бути менше, ніж мінімальна або індикативна. А також не може бути більше, ніж максимальна ціна (ст. 39.2.1.8. ПКУ). Що стосується значення терміну «індикативна ціна», котрий не є відображеним ні в Законі, ні в Податковому Кодексі України, нічого іншого не залишається, як орієнтуватися на практику.

Тепер звичайною вважатиметься ціна, яка відповідає ф'ючерсному або форвардному контракту на дату укладення такого контракту (а не ринковій ціні на дату укладення контракту, як раніше).

Закон модифікує спеціальні правила визначення ринкової ціни для сировинних товарів, які мають біржові котирування, а також покладає на Кабінет Міністрів України зобов'язання затвердити вичерпний перелік товарів, до яких застосовуються дані правила, а також перелік бірж, котирування яких будуть використовуватися для кожного виду товарів.

Будь-яка ідея, яка в теорії має намір оптимізувати процеси, як і будь-який бізнес, потребує час. На сьогоднішній день, на жаль, кращої практики не виробили ні платники податків, ні контролюючі органи, саме тому юристи EBS рекомендують бути подвійно уважними і, як рекомендують представники контролюючих органів, не боятися вести відкритий діалог з ними, відстоювати свою позицію.

Автор: Еліна Палій


По материалам: необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки