В рамках реформи реєстраційної служби, а також децентралізації відбувається передача частини державних функцій з реєстрації майна та бізнесу на місця.

В майбутньому за державою планується залишити лише функції:

- власника і адміністратора реєстрів;

- надання суб’єктам реєстрації допуску до даних реєстрів;

- визначення стандартів надання послуг з реєстрації.

Всі інші функції з реєстрації, по мірі готовності приймаючих суб’єктів, мають бути передані місцевим органам влади, нотаріусам, а з часом – банкам.

Що стосується договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, з 1 квітня проводити їх реєстрацію отримали право нотаріуси.

Слід зазначити, що в Україні працює понад 7000 державних та приватних нотаріусів. Нотаріальна спільнота має своїх представників навіть у невеликих населених пунктах. Реєстрація договорів оренди земельних ділянок сільгосппризначення завжди була однією з найгостріших проблем аграрних регіонів. З 2014 року було зареєстровано понад 860 тис. прав оренди земель сільськогосподарського призначення. З початку 2015 року зареєстровано понад 175 тис. договорів. До запровадження змін селяни повинні були вистоювати в безкінечних чергах і шукаючи можливості пришвидшити цей процес за «додаткову плату».

Перевагами нової системи реєстрації договорів оренди сільгоспземель є:

- розширення за рахунок 7000 нотаріусів кількості пунктів, де можна провести реєстрацію;

- громадяни зможуть самостійно обирати звернутися їм до державного реєстратора чи до нотаріуса;

- ліквідація черг при реєстрації договорів оренди сільгоспземель;

- збільшення оперативності реєстрації і якості послуг за рахунок збільшення конкуренції;

- ліквідація корупційної складової за «пришвидшення процесу».

Серед інших новин слід відзначити, що у жовтні 2014 року розпочато пілотний проект у сфері реєстрації речових прав на нерухоме майно у міських реєстраційних службах Вінниці, Дніпропетровська, Львова, Харкова, Черкас, Чернігова та Києва. Головною метою проекту є розділення функцій з прийому/видачі документів та прийняття рішень за результатами їх розгляду між різними особами. Особливістю проекту є те, що реєстратор власноруч заповнює відповідні електронні заяви. Громадянину залишається лише перевірити правильність ведених даних. Таким чином, розподіл роботи між фронт- та бек- офісами скоротив час, необхідний для оформлення паперів, з 40 до 15-20 хвилин та унеможливив корупційні дії в сфері реєстрації прав.

З 2 квітня 2015 року у Чернівцях, Івано-Франківську та Калуші Івано-Франківської області також запроваджується реалізація пілотного проекту у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

З 6 квітня 2015 року пілотний проект щодо розподілу функціональних обов’язків між особами, які приймають заяви у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, та особами, які приймають рішення за результатами розгляду таких заяв запроваджується в територіальних управліннях юстиції Київської області.

Також пілотним проектом у Київській області передбачається екстериторіальність подання заяв у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, тобто заяви щодо майна, яке розташоване у межах Київської області, можуть подаватися до будь-якого районного, міського, міськрайонного, міжрайонного управління юстиції Київської області, а також до Головного територіального управління юстиції у Київській області.

По материалам: необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки