На переконання народних депутатів, які ініціювати такі зміни, ухвалений Закон передбачає зменшення розміру сплати підприємцями єдиного соціального внеску і спрямований на легалізацію заробітних плат. Як зазначається у пояснювальній записці до Закону, документ запроваджує коефіцієнт 0,4 до розміру єдиного внеску у 2015 р., та коефіцієнт 0,6 до розміру єдиного внеску у 2016 р. «Отже, роботодавець отримає змогу легально сплачувати заробітну плату, винагороду за цивільно-правовими договорами, оплату допомоги з тимчасової непрацездатності та допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами», – йдеться у документі. Так, з позиції авторів Закону, зменшення розміру ЄСВ дасть змогу легалізувати доходи мінімум два мільйонам громадян працездатного віку, що забезпечить збільшення надходжень на централізовані рахунки Пенсійного фонду, до фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування понад 11 млрд грн та до місцевих бюджетів понад 8 млрд грн.
Зокрема згідно з законодавчим актом з метою стимулювання легалізації доходів платниками єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування зменшено навантаження на фонд оплати праці шляхом запровадження коефіцієнту 0,4 до розміру єдиного внеску у 2015 р., та коефіцієнт 0,6 до розміру єдиного внеску у 2016 р., за умови:
- база нарахування єдиного внеску в розрахунку на одну застраховану особу в звітному місяці збільшилась на 20 і більше відсотків порівняно з середньомісячною базою нарахування єдиного внеску платника за 2014 р. у розрахунку на одну застраховану особу;
- після застосування коефіцієнта середній платіж на одну застраховану особу в звітному місяці становитиме не менше ніж середньомісячний платіж на одну застраховану особу платника за 2014 р.;
кількість застрахованих осіб у звітному місяці не перевищує 200% середньомісячної кількості застрахованих осіб платника за 2014 р.
Ця умова не застосовується до фізичних осіб, які забезпечують себе роботою самостійно, та фізичних осіб, які використовують працю інших осіб на умовах трудового договору (контракту).
Законом також визнано таким, що втратив чинність п. 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов’язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці».
Коментар Тетяны Григорян, партнера Аудиторської фірми "необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки" GGI
Ні для кого не секрет, що прийняті зміни до низки законів у кінці 2014 р. не дали належного ефекту – дива не сталося. Задеклароване урядом зниження податкового тиску на фонд оплати праці перетворилося просто в «мильну бульбашку», занадто багато умов було запропоновано бізнесу, щоб платити ЄСВ із застосуванням понижуючого коефіцієнта. І ось, пройшло два місяці, КМУ визнав, що «реформа» не працює і вирішив знову внести зміни до законодавчих актів. Чи вдасться досягти виведення з тіні доходів фізичних осіб, реально знизити тиск на бізнес і поповнити бюджет? Як бачимо, завдання не з легких.
Тепер важкі, а іноді і зовсім непідйомні, умови виглядають більш привабливо. Для застосування понижуючого коефіцієнта потрібно одночасно відповідати трьом умовам. Законодавці стверджують, що відмовилися від вимог, які ускладнювали застосування зниженого коефіцієнта для ЄСВ. Зокрема скасовано вимоги, щоб середня заробітна плата перевищувала три мінімальні заробітні плати, а мінімальний платіж на одну застраховану особу був не менший ніж 700 грн.
І так, Закон №1863 пропонує такі умови зниження ставки ЄСВ на фонд заробітної плати:
- база нарахування єдиного внеску в розрахунку на одного працівника (застрахована особа) у звітному місяці повинна збільшитися на 20 і більше відсотків порівняно із середньомісячною базою нарахування єдиного внеску платника за 2014 р.;
- після застосування коефіцієнта середній платіж на одну застраховану особу в звітному місяці повинен бути не менше середньомісячного платежу на одну застраховану особу платника за 2014 р.;
- кількість застрахованих осіб у звітному місяці, яким нараховані виплати, не перевищує 200% середньомісячної кількості застрахованих осіб платника за 2014 р.
Згідно із Законом №1863, тепер понижуючий коефіцієнт можна застосовувати і під час нарахування заробітної плати (доходів) фізичним особам з доходом не за основним місцем роботи, що є перевагою цього Закону.
Загалом, на перший погляд, нововведення є досить переконливими, проте обмеження зі збільшення штату вдвічі знову викликає додаткові питання про його доцільність. Найбільш довгоочікуваним нововведенням Закону №1863 є те, що тепер заробітну плату необхідно збільшувати не в 2,5 раза, а всього на 20%. Але, і тут є питання. Розрахунки показують, що для застосування максимального понижуючого коефіцієнта (0,4), сума нарахування працівникові повинна збільшитися не тільки на 20%, а відразу в 2,5 раза і більше. У результаті маємо ті самі правила, що діяли до внесення змін.
Отже, спроби законодавців внести зміни до закону, грою слів під час проведення аналізу, виявляються черговим неефективним нововведенням.
По материалам: необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки