З 1 січня 2015 року набули чинності зміни в правила трансфертного ціноутворення (далі - ТЦУ), що містять багато малоприємних для платників податків моментів і «підводних каменів» (короткий огляд змін, підготовлений експертами EBS, можна прочитати на нашому сайті). Давайте більш детально розглянемо, до чого готуватися платникам податків та на що потрібно звернути особливу увагу.

Багато хто вже встиг порадіти скасуванню контролю за операціями, здійсненими між пов'язаними особами-резидентами. Однак, по-перше, є підстави припускати, що норми про контроль за операціями зі збитковими резидентами і з резидентами, які застосовують спеціальні податкові режими, можуть бути повернуті до статті 39 Податкового кодексу, причому статися це може в середині цього року, коли деякі такі операції вже будуть здійснені. По-друге, вже зараз існує деяка невизначеність у трактуванні положення щодо визнання контрольованими сукупності операцій між пов'язаними особами за участю формальних посередників, які не здійснюють істотних функцій, не використовують істотних активів і не несуть істотних ризиків. Дана норма була задумана як спосіб боротьби зі штучним включенням посередника в операції між пов'язаними особами, щоб уникнути податкового контролю за такою угодою. Отже, можна припустити, що вона повинна застосовуватися в тих випадках, коли сукупність операцій відповідає поняттю контрольованої операції за умови виключення посередника. Однак текст даної норми сформульований настільки неоднозначно, що дозволяє прийти до висновку, що контролю можуть підлягати всі операції, в яких бере участь формальний посередник, у тому числі сукупності операцій, в яких як пов'язані особи, так і формальний посередник є податковими резидентами України.

Крім того, при здійсненні сумнівних операцій після 1 січня поточного року, слід пам'ятати про можливість податкових донарахувань відповідно до змін Податкового кодексу в частині податку на прибуток. Так, наприклад, згідно ст.140 нової редакції Податкового кодексу, у складі витрат для цілей оподаткування прибутку можуть бути враховані не всі витрати на роялті. Також у разі придбання товарів (робіт, послуг) у збиткових компаній-резидентів або у компаній, зареєстрованих в низькоподаткових юрисдикціях (за умови незастосування до таких операцій правил ТЦУ) податкова база з податку на прибуток повинна бути збільшена на 30% від вартості таких товарів ( робіт, послуг).

Платники податків, які здійснювали контрольовані операції протягом 2013-2014 років, повинні звернути увагу також на наступне - до 1 січня 2015 року контролюючий орган мав право провести перевірку контрольованих операцій при наявності однієї з таких підстав:

- отримання повідомлення від територіального податкового органу про виявлені контрольовані операції;

- виявлення за результатами моніторингу відхилення цін контрольованої операції від рівня звичайних (ринкових) цін;

- неподання платником податків звіту про вчинені контрольовані операції;

- неподання (або подання з порушеннями) документації про вчинені контрольовані операції.

Тепер подання звіту про вчинені платником податків контрольовані операції може бути підставою для проведення податкової перевірки відповідності цін, застосованих в угодах, визнаних контрольованими операціями, ринкового рівня. Більш того, термін для даного ризику був збільшений більш ніж у два рази, тому період, протягом якого податковий орган має право ініціювати проведення податкової перевірки контрольованих операцій, був збільшений до семи років з останнього дня подачі звіту про контрольовані операції (раніше даний термін був стандартним і становив три роки). При цьому немає жодної підстави вважати, що такий термін не поширюється на операції, здійснені до 2015 року, оскільки Законом, яким були внесені аналізовані нами зміни в правила ТЦУ, було встановлено наступне. Звіти, які повинні бути подані до 1 травня 2015 року, про контрольовані операції, здійснені в 2014 році, формуються з урахуванням норм статті 39 Податкового кодексу (в редакції, що діяла до 1 січня 2015 року). Однак немає жодних обмежень чи спеціальних правил проведення перевірки таких звітів, як і немає будь-яких спеціальних правил проведення податкового контролю щодо контрольованих операцій, здійснених в 2013 році.

Отже, ризик того, що податковим органом буде проведена перевірка щодо операцій, здійснених протягом 2013-2014 років, може бути присутнім аж до жовтня 2021 року по операціям, здійсненим в 2013 році, і до травня 2022 по операціям, здійсненим в 2014 році, незалежно від того, чи був поданий звіт про контрольовані операції.

До закінчення цього терміну може бути добре налагоджений механізм обміну інформацією між податковими органами України та податковими органами інших держав в рамках угод про обмін податковою інформацією. А також Спільної конвенції Ради Європи та ОЕСР про взаємну адміністративну допомогу в податкових справах чи інших міжнародних угод, які будуть діяти в той момент. А значить, податковим органам не складе труднощів (а) дізнатися про наявність контрольованих операцій, інформація про які не була представлена платником податків у звіті про контрольовані операції; (б) виявити невідповідність цін в контрольованих операціях ринковому рівню (для операцій, здійснених до 2015 року, під «ринковим рівнем» слід розуміти «звичайну ціну», з 2015 року - ціну, що відповідає принципу «витягнутої руки»).

Саме тому експерти EBS рекомендують платникам податків своєчасно готувати і дбайливо зберігати протягом семи років документацію про вчинені контрольовані операції, тим більше у світлі зниження термінів для подання такої документації та істотного підвищення розмірів штрафів за її неподання.

Окремо варто сказати також про розширення повноважень співробітників податкових органів при проведенні опитувань працівників та посадових осіб платника податків (від керівника компанії до помічника комірника) в ході проведення перевірки звіту та/ або документації по ТЦУ. Платник податків зобов'язаний забезпечити перевіряючим можливість здійснення опитування посадових осіб чи працівників. Щоб уникнути виникнення за результатами таких опитувань будь-яких непорозумінь, рекомендуємо розробити всередині групи політику трансфертного ціноутворення та провести інструктаж працівників. Крім того, бажано забезпечити присутність на опитуванні фахівців з ТЦУ, які здійснювали підготовку відповідної документації.

По материалам: необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки