необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки
Автор : Ярослава ДУБРОВА, консультант з публічних закупівель Прийшов новий рік! З новим роком, як завжди, хочеться чогось нового й обов’язково позитивного, нових досягнень, нових звершень. Напевно, кожен ставить нові цілі, бажає здійснення загаданих у новорічну ніч бажань. І звичайно, ми хочемо добра не лише собі та рідним, а й нашій Україні, адже це наша Батьківщина! А щоб цей новий рік був вдалим для нашої країни, варто кожному активно долучатися до розвитку різних сфер її життя. Тож сьогодні ми поговоримо про те, що нового нас чекає у реформуванні однієї з таких сфер — сфери публічних закупівель. Адже це та царина, реформи якої виводять Україну на міжнародний рівень та, без перебільшення, є одними з найактуальніших. ВИКОРИСТАНІ ДОКУМЕНТИнеобходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки — Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922.
необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки — Закон України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 р. № 1197.
необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки — постанова КМУ «Про реалізацію пілотного проекту з організації діяльності централізованої закупівельної організації» від 23.11.2016 р. № 928.
необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки — наказ Мінекономрозвитку «Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель» від 22.03.2016 р. № 490.
необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки — Порядок визначення предмета закупівлі, затверджений наказом Мінекономрозвитку від 17.03.2016 р. № 454.
Єдиний закупівельний словник — Національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затверджений наказом Мінекономрозвитку від 23.12.2015 р. № 1749.
необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки — Державний класифікатор продукції та послуг ДК 016:2010, затверджений наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11.10.2010 р. № 457.
необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки — Стратегія реформування системи публічних закупівель («дорожня карта»), схвалена розпорядженням КМУ від 24.02.2016 р. № 175-р.
ВИКОРИСТАНІ СКОРОЧЕННЯ
ЦЗО — централізовані закупівельні організації.
ЄС — Європейський Союз.
ЦОВ — центральні органи виконавчої влади.
Мінекономрозвитку, Міністерство, Уповноважений орган з питань закупівель— Міністерство економічного розвитку і торгівлі України.
МНН — міжнародна непатентована назва.
Стратегія реформ у публічних закупівлях
Ось уже рік, як набрав чинності необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки. І вже майже півроку, як цей законодавчий акт вступив у дію для всіх замовників України, тож, напевно, всі вони вже спробували хоча б одну закупівлю провести в електронному форматі в системі «Прозорро». Дійсно, протягом останнього року були як позитивні, так і негативні відгуки про нові закупівельні правила. Але, як кажуть, не помиляється той, хто нічого не робить! І без перебільшення буде сказати, що реформа сфери публічних закупівель — це якраз той рух уперед, якого так довго чекає наша країна в багатьох інших сферах.
Так, розпорядженням КМУ від 24.02.2016 р. № 175р схвалено Стратегію реформування системи публічних закупівель («дорожню карту») та затверджено План заходів щодо реалізації цієї Стратегії.
Важливо! Один із напрямів реформи публічних закупівель — це забезпечення прогнозованості та стабільності нормативноправової бази у цій сфері на основі гармонізації національного законодавства з правилами ЄС та приведення процедур закупівлі до відповідності з міжнародними стандартами.
Іншим важливим кроком у вдосконаленні закупівель за державний кошт є реформування інституційної структури. І це не тільки усунення дублюючих функцій контролюючих органів сфери публічних закупівель, а й централізація закупівель.
Як зазначено в Стратегії, розвиток інституційної структури публічних закупівель передбачатиме розвиток та створення системи централізованої закупівлі з метою економії ресурсів, стимулювання сучасних методик закупівлі, зокрема широкого застосування рамкових угод, систем динамічної закупівлі, електронних аукціонів, електронних каталогів та професіоналізації функції публічних закупівель.
При цьому згідно з Планом заходів щодо реалізації Стратегії передбачено запровадження централізованої закупівельної організації, організація централізованих закупівель, а до 2020 року — повністю функціонуючі централізовані закупівлі, які мають стати обов’язковими.
Зауважте, що в сучасній міжнародній практиці ефективно використовують механізм централізованих закупівель. Адже ця модель характеризується зменшенням загальних витрат у закупівельній системі. Поряд з цим централізовані закупівлі на практиці сприяють запровадженню ефективних та гнучких методів закупівлі, наприклад укладенню рамкових угод. Тож не дивно, що одним із завдань реформи сфери публічних закупівель є запровадження механізму централізованої закупівлі. Водночас запровадження такої закупівельної моделі має зберегти ті переваги децентралізованого закупівельного механізму, який функціонує у цій сфері сьогодні. Тож далі детально розглянемо особливості централізованих закупівель, які запроваджуються в Україні в цьому році.
Централізовані закупівлі: Що? Де? Коли?
Варто зазначити, що поняття «централізовані закупівельні організації» з’явилося саме унеобходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки. Попередньо в необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки не було такого визначення, хоча про необхідність запровадження централізованого механізму державних закупівель в Україні вже говориться декілька років.
Так, відповідно до необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки централізовані закупівельні організації — це юридичні особи, що визначаються Кабінетом Міністрів України, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування як замовники, які організовують і проводять процедури закупівель та закупівлі за рамковими угодами в інтересах замовників відповідно до цього Закону. Централізовані закупівельні організації набувають усіх прав та обов’язків замовників, що визначені цим Законом, та несуть відповідальність згідно із законами України. Особливості створення та діяльності централізованих закупівельних організацій встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Слід зазначити, що термін «централізовані закупівельні організації» запозичено з права та досвіду країн ЄС. Саме через такі ЦЗО, тобто спеціально визначені закупівельні організації, наші європейські колеги здійснюють закупівлі відповідних товарів і послуг.
Як свідчить досвід країн ЄС, ЦЗО можуть функціонувати як на національному рівні, так і регіональному чи місцевому. При цьому з європейського досвіду видно, що централізовані закупівлі розглядають не тільки як інструмент зменшення державних витрат, а й як відповідний механізм для зменшення корупції в країні.
Зауважте, що у країнах ЄС виділяють такі підходи до функціонування ЦЗО (умовно ці підходи називають «три «Е» (Economy — Efficiency — Effectiveness)):
— Економія (економне витрачання коштів держави);
— Результативність (отримання прийнятного результату за вкладені кошти);
— Ефективність (забезпечення потреби, закупівля саме того обсягу, який необхідний).
При цьому в законодавстві ЄС визначено спосіб організації та здійснення закупівель. Так, відповідно до Директиви 2014/24/ЄС ЦЗО як замовники можуть діяти як оптові покупці (купують, зберігають та перепродають), так і як посередники, наприклад укладають рамкові угоди від імені інших закупівельних замовників.
Далі в таблиці звернемо увагу на переваги та недоліки централізованих закупівель (ЦЗ).
Переваги ЦЗ | Недоліки ЦЗ |
Економія до 20 % у результаті централізації і стандартизації | Вплив на структуру ринків постачання |
Професіоналізація закупівель | Потенційне зниження шансів на успіх для малих та середніх підприємств |
Ефективність закупівель | Стандартизація товарів і послуг не в кожному випадку дозволяє оптимізувати державні закупівлі до конкретних потреб того чи іншого замовника |
Отримання прийнятного результату | |
Запровадження інструментів електронних закупівель через ЦЗО | |
Зменшення корупції | |
ДОВІДКА
Відповідно до необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки було передбачено, що рамкова угода — це правочин, який укладається одним чи кількома замовниками (генеральним замовником) у письмовій формі в порядку, встановленому цим Законом, з одним чи кількома учасниками процедури закупівлі з метою визначення основних умов закупівлі окремих товарів і послуг для укладення відповідних договорів про закупівлю протягом строку дії рамкової угоди.
Тобто за «старими» правилами рамкову угоду могли укладати як замовники, так і генеральний замовник. Нині ж на заміну поняття «генеральний замовник» законодавець ввів поняття «централізована закупівельна організація». Зазначене відповідає європейській практиці.
Важливо! На сьогодні ще не затверджені Кабінетом Міністрів України особливості створення та діяльності ЦЗО як типові єдині правила для всіх таких організацій.
Напевно, всі замовники пам’ятають про пілотний проект електронних закупівель «Прозорро» у 2015 році, впровадження якого було передбачено необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки, реалізацію якого було продовжено до кінця минулого 2016 року. Так і нині для напрацювання правил діяльності ЦЗО проводиться пілотний проект зі створення і діяльності ЦЗО по проведенню процедур закупівель в інтересах замовників на рівні центральних органів виконавчої влади.
Порядок реалізації зазначеного пілотного проекту схвалено необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки, яка набрала чинності 13.12.2016 р.
Як передбачено необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки, під час реалізації пілотного проекту Секретаріат КМУ та ЦОВ самостійно приймають рішення про участь в його реалізації.
Планується, що перші договори в рамках пілотного проекту ЦЗО підпишуть з представниками ЦОВ на початку 2017 року.
Як бачимо, поки що стартував пілотний проект для Секретаріату КМУ та ЦОВ. Поряд з цим очікується, що після успішного завершення пілотного проекту отриманий досвід ЦЗО, напрацьовані правила таких централізованих закупівель поширять і на інших замовників у публічних закупівлях, у тому числі й на регіональному рівні.
При цьому реалізація Плану заходів у частині створення централізованих закупівель в Україні, як передбачено у Стратегії реформування системи публічних закупівель, значно спростить існуючі процедури закупівель для замовників. Такий підхід до здійснення закупівель дозволить значно зменшити навантаження на тендерні комітети. Так, нині в Україні тендерних комітетів налічується більше 15 тисяч, а до організації та проведення процедур закупівель з боку замовників залучено більше 200 тисяч людей. Й звичайно, не секрет, що часто-густо членство в тендерному комітеті для працівників замовника є додатковим навантаженням та в більшості випадків не пов’язане з безпосередньою роботою за посадою. Адже в нас публічними закупівлями займаються як члени тендерного комітету не тільки юристи й бухгалтери, які хоч розуміються у правових нюансах ведення господарської діяльності, а й працівники підрозділів по роботі з кадрами, вчителі, вихователі, лікарі тощо. Тож, без сумніву, здійснення відповідної частини закупівель для замовника ЦЗО дозволить штатним працівникам замовників більше уваги приділяти безпосереднім своїм обов’язкам та зменшити нервове напруження від переживань за можливі ризики неправильного проведення закупівель, якщо ти не є фахівцем у закупівельній сфері. Тож далі проаналізуємо основні моменти пілотного проекту та те, чого чекати від централізованих закупівель замовникам.
Так, як зазначено у необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки, ЦЗО може здійснювати закупівлю товарів і послуг відповідно до переліку, затвердженого Мінекономрозвитку, і проводить процедури закупівель та закупівлі за рамковими угодами на безоплатній основі.
ДОВІДКА
На сьогодні Мінекономрозвитку ще не затверджено переліку товарів і послуг для закупівель ЦЗО та за рамковими угодами. А той необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки, не може зараз застосовуватися на виконання необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки. Зазначений Перелік Міністерство затвердило відповідно до необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки, який на сьогоднішній день уже нечинний.
Зауважте, що згідно з необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки, ЦЗО набуває всіх прав та обов’язків замовників, які визначені необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки, та несе відповідальність згідно із законами.
Далі розглянемо, які дії в інтересах замовників здійснює ЦЗО.

При цьому ЦЗО розміщує на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель (Мінекономрозвитку) у розділі «Діяльність централізованої закупівельної організації» повідомлення, у якому зазначаються строк і форма подання замовниками інформації щодо потреби в закупівлі.
Далі ЦЗО аналізує, узагальнює отриману інформацію та розміщує на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель у розділі «Діяльність централізованої закупівельної організації» зведену відомість щодо предметів закупівлі. При цьому закупівельна організація визначає строк, протягом якого замовники можуть подавати свої пропозиції, доповнення до такої зведеної відомості. Якщо для якісної підготовки тендерної документації необхідно визначитися з відповідними параметрами закупівлі, то в разі такої потреби ЦЗО проводить консультації з замовниками. Так, це можуть бути консультації щодо уточнення основних характеристик предмета закупівлі, а також іншої інформації, що є необхідною для підготовки тендерної документації, наприклад: інформація щодо критеріїв оцінки тендерних пропозицій, кількості, місця постачання товарів або надання послуг, строків постачання товарів та надання послуг, істотні умови договору про закупівлю. А в разі здійснення ЦЗО рамкових закупівель такими уточнюючими моментами в тому числі можуть бути й умови рамкової угоди.
Після уточнення відповідної інформації та з’ясування відповідних обставин закупівлі ЦЗО на підставі отриманої від замовників інформації формує річний план закупівель закупівельної організації (додаток до нього) відповідно до форми, затвердженої необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки.
Існують певні особливості щодо оприлюднення ЦЗО планових документів, як показано далі на рисунку. Так, ЦЗО окремо оприлюднює на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель:
1 | річний план, додаток до річного плану та зміни до них щодо закупівлі товарів, робіт і послуг для забезпечення своєї діяльності |
2 | річний план, додаток до річного плану та зміни до них щодо закупівлі товарів і послуг в інтересах інших замовників |

ДОВІДКА
Як передбачено необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки, цей Закон застосовується до замовників, за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, а робіт — 1,5 мільйона гривень; до замовників, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 1 мільйон гривень, а робіт — 5 мільйонів гривень.
Тож ЦЗО може закуповувати для замовників централізовано також «допорогові» товари й послуги. Нагадаємо: нині відповідно до необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки передбачено, що під час здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в абз. 2 і 3 цієї частини, замовники повинні дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, установлених вказаним Законом, та можуть використовувати електронну систему закупівель з метою відбору постачальника товару (товарів), надавача послуги (послуг) та виконавця робіт для укладення договору. При цьому, як передбачено необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки, у разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг без використання електронної системи закупівель, за умови, що вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена в абз. 2 і 3 цієї частини, замовники обов’язково оприлюднюють звіт про укладені договори в системі електронних закупівель відповідно до ст. 10 цьогоЗакону.
Якщо ж ЦЗО здійснює «післяпорогову» закупівлю в інтересах інших замовників, то оголошення про проведення процедури закупівлі він оприлюднює за формою, затвердженою необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки. Торги проводять відповідно до необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки.
Важливо! Замовник має право відмовитися від послуг ЦЗО. При цьому замовник може провести самостійно публічну закупівлю щодо обраного ним предмета закупівлі. Про таке замовник має письмово повідомити ЦЗО із зазначенням причин відмови не пізніше дня оприлюднення закупівельною організацією оголошення про проведення процедури закупівлі.
При цьому ЦЗО приймає рішення про відміну торгів чи визнання їх такими, що не відбулися, відповідно до вимог необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки. Виключний перелік випадків, коли можна відмінити процедуру закупівлі чи визнати торги такими, що не відбулися, передбачений унеобходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки.
Слід зазначити, що у день оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю ЦЗО повідомляє замовнику про необхідність укладення договору про закупівлю за результатами проведеної процедури закупівлі у строки, визначені в необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки.
При цьому ЦЗО оприлюднює інформацію про закупівлю відповідно до вимог, що встановлені в необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки. Зауважте, що для оприлюднення відповідної інформації та документів замовники мають подати ЦЗО в електронному вигляді згідно з вимогаминеобходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки відповідну інформацію та документи, як видно далі на рисунку.

Варто зазначити, що Мінекономрозвитку на офіційному сайті Міністерства в рубриці «Головна» підрубриці «Публічні закупівлі» розділі «Консультації з питань закупівель» надало узагальнені відповіді з питань щодо створення та діяльності ЦЗО та щодо закупівель за рамковими угодами в листі від 03.01.2017 р. № 3302-06/12-06.
При цьому в замовників вже виникають питання, яким чином зараз можна провести рамкові закупівлі, адже це набагато спростило б «життя» замовникам, оскільки не потрібно було б декілька років проводити повну процедуру закупівлі, а лише відбір між учасниками рамкової угоди для укладання договору про закупівлю. Тож далі поговоримо про можливість застосування такого механізму в публічних закупівлях, як рамкові закупівлі.
Рамкові закупівлі
Як правило, рамкові угоди використовують у випадках, коли закупівлі повторюються, тобто декільком замовникам необхідно закупити одні й ті ж предмети закупівель. При цьому рамкові закупівлі проводять з метою вибору відповідних суб’єктів господарювання, які зможуть задовольнити потреби замовників, водночас у різних замовників є можливість здійснити повторювані закупівлі під час однієї процедури закупівлі. Тож рамкові закупівлі дозволяють забезпечити відповідну економію коштів та часу в державному секторі.
Чи може нині замовник провести рамкову закупівлю?
Так, відповідно до необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки рамкова угода — це правочин, який укладається одним чи кількома замовниками (ЦЗО) у порядку, встановленому цим Законом, з одним чи кількома учасниками процедури закупівлі з метою визначення основних умов закупівлі окремих товарів і послуг для укладення відповідних договорів про закупівлю протягом строку дії рамкової угоди.
Алгоритм проведення закупівель за рамковими угодами визначений необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки.
Так, відповідно до необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки закупівля за рамковими угодами здійснюється в порядку, що передбачений для проведення процедури відкритих торгів, з урахуванням вимог цієї статті, а рамкові угоди укладаються відповідно до вимог цієї статті.
Отже, така процедура закупівлі, як конкурентний діалог, не застосовується для рамкових закупівель. Зазначене й не дивно, оскільки рамкові закупівлі застосовують для закупівель поширених товарів і послуг, такі предмети закупівель за рамковими угодами не є якимись специфічними, тож застосування такого виду процедури закупівлі, як конкурентний діалог, у цьому випадку недоцільне.
Як передбачено необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки, особливості укладення і виконання рамкових угод визначаються Уповноваженим органом.
ДОВІДКА
На сьогодні Мінекономрозвитку розробляє відповідні нормативно-правові акти, якими будуть визначені особливості укладення і виконання рамкових угод.
Один замовник може бути стороною однієї або кількох рамкових угод. При цьому й ЦЗО може організовувати та проводити закупівлі за рамковими угодами в інтересах замовників. Тобто закупівля за рамковими угодами може здійснюватися як самостійно замовником, так і ЦЗО в інтересах замовників. При цьому рамкова угода укладається:
у разі проведення закупівлі за рамковою угодою замовником: | замовником та учасниками переможцями процедури закупівлі |
у разі проведення закупівлі за рамковою угодою ЦЗО: | ЦЗО, усіма замовниками, в інтересах яких ЦЗО проводила закупівлю за рамковою угодою, усіма учасниками-переможцями такої процедури закупівлі |
Форми документів для оприлюднення інформації під час проведення рамкових закупівель (форми оголошення про проведення закупівлі за рамковою угодою та оголошення з відомостями про укладену рамкову угоду) вже затверджені необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки.
Рамкова угода укладається з кількома учасниками за умови, що участь у ній беруть не менше трьох учасників. При цьому замовник має право укласти договір про закупівлю відповідних товарів і послуг виключно з тими учасниками, з якими укладено рамкову угоду. Зауважте, що кількість учасників рамкової угоди визначають за правилами, що встановлені в необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылкинеобходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки, а саме: замовник (або ЦЗО) має вказати конкретну кількість майбутніх учасників рамкової угоди наперед в оголошенні про проведення закупівлі. При цьому замовник (або ЦЗО) має виходити з того, що є два взаємовиключних види рамкової угоди:
1 | з одним учасником |
2 | з кількома учасниками |
А якщо рамкову угоду укладають з кількома учасниками, то необхідно зважати на правило-обмеження в необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки, адже в ньому зафіксованомінімально можливу кількість учасників рамкової угоди, а саме три учасники. Отже, в цьому випадку в оголошенні про проведення закупівлі за рамковою угодою має бути зазначено число «3», або «4», або «5» тощо. Такі правила є аналогічними правилам ЄС (додаток V до Директиви 2014/24/ЄС).
При цьому законодавець допускає можливість укласти рамкову угоду з меншою, ніж заявлена в оголошенні про її проведення, кількістю учасників, проте все одно не менше ніж з трьома учасниками.
ДОВІДКА
Як передбачено необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки, у разі надходження пропозицій у кількості меншій, ніж заявлена кількість учасників, або відхилення отриманих тендерних пропозицій на підставах, установлених цим Законом, замовник має право укласти рамкову угоду з тими учасниками, пропозиції яких не відхилені, але не менше ніж з трьома.
При цьому відповідно до необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки замовник відміняє торги в разі:
— подання для участі в них менше двох тендерних пропозицій, а в разі здійснення закупівлі за рамковими угодами з кількома учасниками — менше трьох пропозицій;
— допущення до оцінки менше двох тендерних пропозицій, а в разі здійснення закупівлі за рамковими угодами з кількома учасниками — менше трьох пропозицій.
На рисунку далі розглянемо особливості виконання рамкових угод залежно від кількості учасників.

Важливо! Відбір і конкурентний відбір замовник проводить із застосуванням електронного аукціону відповідно до необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки.
Основна відмінність конкурентного відбору від просто відбору полягає в тому, що для визначення переможця конкурентного відбору, крім критерію «ціна», замовник (або ЦЗО) може застосовувати інші критерії. При цьому питома вага цінового критерію не може бути нижчою 70 відсотків, про що має бути зазначено в рамковій угоді.
Слід зазначити, що за правильного застосування механізму рамкових угод такий підхід забезпечує практичні вигоди, при цьому як для замовників, так і для постачальників, зокрема, це такі, як-от:
1 | можливість формувати зведену потребу в інтересах кількох замовників та проведення меншої кількості торгів |
2 | додаткова економія коштів замовниками за рахунок обсягу і тривалості рамкової угоди |
3 | можливість укладення угоди до 4 років |
1 | обмеження конкуренції на строк дії рамкової угоди |
2 | зменшення гнучкості замовника, якщо з’являються нові продавці з якіснішими та новішими товарами, можливо, й за нижчими цінами |
Професіоналізація публічних закупівель
Одним із важливих завдань інституційної реформи сфери публічних закупівель є також професіоналізація цих закупівель. Зазначене надасть можливість підвищити якість та керованість процесом організації процедур публічних закупівель, забезпечить економію бюджетних коштів, а також, як передбачено Стратегією, посилить підзвітність замовників та дозволить інтегрувати функцію публічних закупівель у цілісну систему управління державними фінансами. Тож далі розглянемо, що ще нового чекає замовників найближчим часом у сфері публічних закупівель.
Так, професіоналізацію публічних закупівель розглядають як необхідну складову адаптації до міжнародних стандартів та оптимізацію в єдиній системі централізованих публічних закупівель (особливості яких ми розглянули вище) та децентралізованих публічних закупівель.
Важливо! Професіоналізація публічних закупівель передбачає поступову ліквідацію тендерних комітетів. Цей процес має відбуватися в поєднанні з поглибленим навчанням спеціалістів на основі використання сучасних методик та технологій.
Варто зазначити, що в царині професіоналізації публічних закупівель планується запровадити кваліфікацію «Спеціаліст з питань публічних закупівель» різного рівня. При цьому буде встановлено кваліфікаційні вимоги до осіб, які залучатимуться до відповідних функцій щодо закупівель у замовників на різних етапах закупівлі (зокрема, фінансового планування, підготовки специфікацій предмета закупівлі, маркетингу, організації процедур закупівель, правового забезпечення процесу публічних закупівель, ведення договірної роботи).
ДОВІДКА
На офіційному сайті Мінекономрозвитку можна ознайомитися з наказом цього Міністерства «Про примірні навчальні програми з питань організації та здійснення публічних закупівель» від 02.12.2016 р. № 2017.
Тож тих комітетників, які не завжди з доброї волі займаються закупівлями у замовника, що видно з практики, й «сплять і бачать», як би скоріше вийти з членства у тендерному комітеті, обрадуємо: планується поступово замінити діяльність тендерних комітетів на діяльність відповідних спеціалістів, яких залучать до виконання функції публічних закупівель у замовника.
Зауважте, що процес професіоналізації у публічних закупівлях вже зараз підтримується програмами підготовки фахівців у сфері публічних закупівель на основі сучасних методів навчання. Це не тільки семінари, а й модульне дистанційне навчання, онлайн-курси тощо.
Taк, замовники й учасники можуть взяти участь у семiнарах, які проводить державне пiдприємство «Прозорро». З планом семiнарiв можна ознайомитися на веб-порталі:необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки.
А як приклад онлайн-курсів можна навести курс на онлайн-платформі Prometheus.
ДОВІДКА
Prometheus («Прометеус») — це громадський проект масових відкритих онлайн-курсів, на онлайн-платформі якого університети, організації та провідні компанії мають можливість публікувати та розповсюджувати курси, а учасники курсів мають можливість пройти відповідне навчання.
Так, онлайн-курс на «Прометеус» розроблено Мінекономрозвитку спільно з Проектом ЄС «Гармонізація системи державних закупівель в Україні зі стандартами ЄС». При цьому курс розділений на такі рівні:
1 | базовий (вивчення основ публічних закупівель) |
2 | поглиблений (спрямований на професійний рівень закупівельників) |
Пройти навчання в публічних закупівлях на «Прометеус» можна за посиланням в мережі Інтернет:
необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки
Водночас нині Мінекономрозвитку на офіційному сайті ведеться «Інформаційний ресурс», який направлений на поширення інформації щодо застосування законодавства, що регулює сферу публічних закупівель. При цьому «Інформаційний ресурс» на допомогу як замовникам, так і учасникам містить, зокрема, таку рубрику, як «Консультації з питань закупівель». У цій рубриці можна поставити запитання щодо закупівель та отримати відповідь від фахівців Уповноваженого органу. Водночас у зазначеній рубриці розміщено також листи інформативного характеру Уповноваженого органу з актуальних питань у сфері публічних закупівель. Знайти «Інформаційний ресурс» можна на офіційному сайті Мінекономрозвитку у рубриці «Головна» підрубриці «Публічні закупівлі» за адресою в мережі Інтернет:
необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки
Отже, як бачимо, реформи в публічних закупівлях впевнено крокують вперед. Маємо надію, що зовсім скоро закупівельне життя замовників полегшиться, а самі закупівлі будуть більш ефективними та економними.
Що цікаво, публічні закупівлі — це та сфера, яка не дає сумувати її учасникам, оскільки постійно змінюється. Які новації отримали замовники разом з новорічними святами та що ще нового чекає нас найближчим часом, розглянемо далі.
Нове та найновіше?!
З 1 січня 2017 року при визначенні предмета закупівлі товарів і послуг застосовуються положення абз. 2 і 4 п. 1 розд. ІІ Порядку.
Так, відповідно до абз. 2 п. 1 розд. ІІ Порядку предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылкинеобходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки та на основіЄдиного закупівельного словника за показниками третьої — п’ятої цифр основного словника із зазначенням у дужках конкретної назви товару чи послуги.
При цьому згідно з абз. 4 п. 1 розд. ІІ Порядку замовник може визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) за показниками четвертої — восьмої цифр Єдиного закупівельного словника, а також за обсягом, номенклатурою та місцем поставки товарів, виконання робіт або надання послуг.
Далі схематично розглянемо, як нині визначають предмет закупівлі товарів і послуг з урахуванням змін, які набрали чинності з нового року. Водночас нагадаємо особливості визначення предмета закупівлі робіт.

Зауважте, що вказані новації не стосуються визначення предмета закупівлі такої послуги, як поточний ремонт. Він, як завжди, визначається за об’єктом будівництва, вичерпний перелік видів яких передбачено у Порядку. Далі на рисунку видно, як визначають предмет закупівлі послуг з поточного ремонту.

Предмет закупівлі | Формула |
Товари | ДК 021:2015 (3 — 5-й знаки) + конкретна назва товару в дужках код ДК 021:2015 — 38421100-3 Лічильники води (Лічильники води) |
Послуги | ДК 021:2015 (3 — 5 знаки) + конкретна назва послуги в дужках код ДК 021:2015 — 71356100-9 Послуги з технічного контролю (послуги по повірці квартирних приладів обліку холодної води сторонніми організаціями) |

Отже, держзакупівельна спільнота отримує нові правила визначення предмета закупівлі товарів і послуг. Що ж нового у згаданому наказі Мінекономрозвитку, розглянемо далі на рисунку.

Новації торкаються також визначення предмета закупівлі послуг з поточного ремонту, адже поточний ремонт повинен визначатися не тільки за об’єктом будівництва, а й за Єдиним закупівельним словником.
Що цікаво: якщо до останнього часу відповідні товари зводилися в один предмет закупівлі, то після внесення змін матимемо різні предмети закупівель по таких товарах. Далі в таблиці на с. 14 розглянемо це на прикладі.

А після набрання чинності новими змінами до визначення предмета закупівлі товару зазначені в таблиці різні види м’яса мають бути одним предметом закупівлі, оскільки 4-та цифра Єдиного закупівельного словника в них однакова. І якщо загальна очікувана вартість усіх видів м’яса буде дорівнювати 200 тис. грн. (з ПДВ), то необхідно буде провести відкриті торги. Далі на Прикладі 1 розглянемо алгоритм визначення такого предмета закупівлі.

Далі на Прикладі 3 покажемо визначення предмета закупівлі канцелярських товарів. Як пам’ятаємо, до нового року окремі з цих товарів були різними предметами закупівель. Так, за ДК 016:2010 конверти, листівки поштові закриті; папір вуглецевий копіювальний мали такий 5-значний код: 17.23.1, ручки кулькові; олівці механічні; олівці прості, кольорові олівці мали такий 5-значний код: 32.99.1, а приладдя канцелярське або шкільне пластмасове — 22.29.2.
Як бачимо, це зовсім різні цифрові коди. Сьогодні це можуть бути як різні, так і один предмет закупівлі. Разом з тим після внесення змін зазначені в таблиці товари будуть одним предметом закупівлі.

Отже, 2017 рік буде насиченим для держзакупівельної спільноти в частині новацій та змін, нових підходів до здійснення електронних публічних закупівель. Тож замовникам варто бути дуже уважними, щоб не припуститися помилки. Ми ж зі свого боку будемо пильно слідкувати за такими новими закупівельними правилами та допомагати читачам правильно діяти в тій чи іншій ситуації.
Передплатити необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки
По материалам: необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки