У подальшому, законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збору даних та інформації, необхідних для декларування окремих об'єктів оподаткування» № 1117-IX від 17.12.2020 було визначено, що норми пункту 64.5 статті 64 ПКУ, якими запроваджено обов’язок нерезидента стати на облік в контролюючих органах, застосовуються до податкових (звітних) періодів, починаючи з 1 січня 2021 року.
Окрім того, пункт 60 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ надав можливість нерезидентам, які здійснюють господарську діяльність на території України та/або які належно акредитували (зареєстрували, легалізували) на території України відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, і станом на 1 січня 2021 року не перебувають на обліку в контролюючих органах, протягом трьох місяців подати до контролюючих органів документи для взяття їх на облік у порядку, встановленому пунктом 64.5 статті 64 ПКУ.
Тобто, фактично, законодавець визначив 31.03.2021 як кінцеву дату для взяття нерезидента на податковий облік в якості платника податку на прибуток.
При цьому жодних змін до Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 1588 від 09.12.2011 (далі – Порядок) внесено не було, тож нерезиденти керувалися лише нормами п. 64.5 ст. 64 ПКУ, зокрема в частині переліку необхідних документів, та за рекомендацією контролюючого органу для взяття на облік подавали заяву за формою 1-РПП, призначену для реєстрації постійного представництва (додаток 6 Порядку).
Вже у лютому 2021 року податковий орган здійснив спробу надати роз’яснення щодо порядку дій нерезидентів, опублікувавши на власному офіційному сайті інформаційний лист № 19 «Щодо оподаткування нерезидентів та їх постійних представництв» (посилання на web-сторінку додається - необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки).
Хоча зазначений інформаційний лист дещо прояснив ситуацію зі статусом постійних представництв після взяття на облік нерезидентів та зняття їх представництв з обліку як платників податку на прибуток, все ж у нерезидентів та їх постійних представництв залишалося багато питань щодо можливостей у подальшому ефективно реалізовувати свої податкові права та виконувати податкові зобов’язання.
І ось, нарешті, 19.03.2021 набрав чинності наказ Міністерства фінансів України «Про затвердження Змін до Порядку обліку платників податків і зборів» № 62 від 08.02.2021, яким Порядок було приведено у відповідність до діючого законодавства, зокрема додано заяву нерезидента за формою № 1-ОПН для постановки на облік нерезидента (додаток 6 Порядку), визначено вичерпний перелік документів, необхідних для подачі до контролюючого органу, оновлено Розділ VПорядку «V. Порядок взяття на облік та реєстрації нерезидентів у контролюючих органах».
Однак, наказ № 62 зацікавив нерезидентів не лише тим, що вніс певну ясність в порядок їх подальших дій, а, мабуть, більше пунктом 2, відповідно до якого:
«Нерезиденти (іноземні юридичні компанії, організації), які здійснюють в Україні діяльність через відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, та на дату набрання чинності цим наказом не перебувають на обліку в контролюючих органах, зобов'язані протягом двох місяців з дати набрання чинності цим наказом подати для постановки їх на облік документи, визначені пунктами 4.2, 4.4 розділу IV Порядку».
Тобто, фактично, пунктом 2 наказу № 62 змінено кінцеву дату, до якої нерезиденти мають право звернутися із заявою для взяття їх на облік.
Так, раніше дедлайн мав відбутися 31.03.2021, а після набрання чинності наказом – це вже 19.05.2021. До речі, інформаційно-довідковий центр Державної податкової служби України охоче підтвердив, що строки дійсно продовжено до 19.05.2021.
І, звичайно, це могло б бути чудовою новиною для іноземних суб’єктів господарювання, які ще не встигли виконати вимоги статті 64 ПКУ, якби не та обставина, що підзаконним нормативно-правовим актом змінено строки, визначені законом. Хоча, на жаль, останнім часом все частіше спостерігається тенденція щодо виникнення ієрархічних колізій в законодавстві (як от ситуація зі скасуванням мораторію на перевірки Кабінетом міністрів України, попри положення закону).
Та можливо б нікого не хвилювала законність зазначених змін, проте, не варто забувати також про наслідки не взяття/несвоєчасного взяття на облік нерезидента.
- По-перше, згідно п. 64.5. ст. 64 ПКУ:
(Перевірка може бути проведена не раніше 01.07.2021 - п. 60 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ).
- По-друге, згідно п. 94.2. ст.94 ПКУ:
94.2.9. нерезидент розпочинає та/або здійснює господарську діяльність через постійне представництво на території України без взяття на податковий облік, що підтверджується актом перевірки.
- По-третє, Відповідно до п. 117.4. ст. 117 ПКУ:
Підсумовуючи вищевикладене, зазначимо, що хоча наразі залишаються незрозумілими дуже багато нюансів стосовно перебування на обліку одночасно і нерезидента як платника податку на прибуток, і його постійного представництва як платника інших податків та зборів, порядку подання звітності та сплати податків, узгодженості дій при взаємодії з контрагентами, користування банківськими рахунками, тощо, однак не радимо нерезидентам затягувати з подачею до контролюючих органів документів для взяття їх на облік в якості платників податку на прибуток.
По материалам: необходимо зарегистрироваться для просмотра ссылки